torsdag 1 september 2011

...men jag kan ta mig genom dagen.



Jag har haft sömnstörningar sedan jag var 14 år (dvs i 10 år nu!). Oftast rör det sig om att jag har svårt med insomningen, men jag har även problem med för tidigt uppvaknande och mardrömmar ibland. Detta gör det omöjligt för mig att ha en regelbunden dygnsrytm och om jag har saker att göra på dagarna som kräver att jag är vaken en viss tid, och därför missar sömntågen, samlar jag snabbt på mig en sömnskuld. Att behöva gå upp efter bara 3 h sömn för 4:e dagen i rad är i bästa fall vedervärdigt, men jag har hittat ett sätt att klara av det i alla fall. Det fungerar inte alltid, men ofta.

Så här går det till steg för steg:

  1. Vattenflaska och koffeintabletter ska stå bredvid mobilen. När mobilen ringer sväljer jag 3-4 st tabletter.
  2. Jag snoozar sedan i en halvtimme till klockradion ringer. Klockradion är inställd på brandsignal och är placerad på andra sidan rummet.
  3. Jag byter signalen mot radiosändning på högsta volym och går tillbaks till sängen. Innan jag kryper ner igen så staplar jag tre kuddar på varandra så att jag hamnar i sittande läge och tänder nattduksbordslampan och vrider den så att den lyser mig rakt i ansiktet.
  4. När koffeintabletterna har börjat verka så pass att jag uppfattar vad de säger på radio kliver jag upp. Jag bäddar (läs: sträcker täcket) så att jag inte lockas att krypa ner igen ytterligare en gång.
  5. Jag letar i köket efter snabba kolhydrater. Hittar jag inga brukar det gå bra ändå.